ANALISIS KESULITAN SISWA KELAS 2 SMP OIKUMENE KOTA SORONG DALAM MEMAHAMI KONSEP PEMBAGIAN PECAHAN
ANALYSIS OF THE DIFFICULTIES OF GRADE 2 STUDENTS OF OIKUMENE MIDDLE SCHOOL, SORONG CITY IN UNDERSTANDING THE CONCEPT OF DIVISION OF FRACTIONS
DOI:
https://doi.org/10.33506/jme.v3i1.4111Keywords:
Analisis Kesulitan, Pemahaman Konsep, Pembagian PecahanAbstract
Understanding the concept of fraction division is a basic skill that is important for second-grade junior high school students to master. This study aims to describe the level of students' understanding of the concept of fraction division. This study used a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation and interviews with six second-grade students of Oikumene Junior High School. The results showed that most students did not understand the basic concept of fraction division, including the inverse procedure in division operations and the identification of numerators and denominators. Although some students claimed to understand the terms numerator and denominator, they were unable to show them correctly in the form of a given fraction. The conclusion of this study shows that a weak understanding of the basic concept of fractions is one of the main causes of students' difficulties in solving fraction division problems, so a more contextual and conceptually oriented learning approach is needed.
References
Amir, N. F., & Andong, A. (2022). Kesulitan siswa dalam memahami konsep pecahan. Journal of Elementary Educational Research, 2(1), 1-12.
Ananda, R. A., Febrian, F., & Tambunan, L. R. (2021). Analisis kesulitan siswa SMP dalam menyelesaikan soal materi operasi hitung pecahan campuran ditinjau dari kemampuan berpikir reflektif matematis. Jurnal Gantang, 6(2), 163-168.
Andini, M. C. (2024). Analisis Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Operasi Hitung Di Kelas IV SDN 1 Pujodadi (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Arsyad, R. B., Fathurrahman, M., Kahar, M. S., Setyo, A. A., & Trisnawati, N. F. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Geometri. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 11(2), 96-100.
Azis, A., Nurlita, M., & Zulkifran, Z. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bilangan Pecahan pada Siswa SMP. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 116-134.
Dewi, N. K., Untu, Z., & Dimpudus, A. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan Siswa Kelas VII. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 61–70. https://doi.org/10.30872/primatika.v9i2.217
Lubis, L. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Canva pada materi pecahan di SD Negeri 100316 Pargarutan Julu (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).
Mulyono, M., & Trisnawati, N. F. (2024). The comparison of the effectiveness of online and offline learning in the educational statistics course. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 13(1), 16-29.
Mulyono, Trisnawati, N., Komayanti, & Kokop, N. (2022). Profesionalisme Guru MI Dalam Menerapkan Strategi Pendidikan Matematika Realistic (PMR) Di Masa Pandemi Covid-19. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1), 27–37. https://doi.org/10.30738/union.v10i1.10414
Nugroho, R. A., & Sutarni, S. (2017). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi pecahan ditinjau dari pemecahan masalah Polya. Electronic Thesis and Dissertations Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1-2.
Prastiwi, R., & Saputro, B. A. (2023). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan operasi hitung perkalian dan pembagian pecahan kelas V SD. Potlot Publisher, 90-99.
Sundari, S., Rusani, I., Musa'ad, F., Setyo, A. A., & Trisnawati, N. F. (2024). PENGARUH MODEL PROJECT BASED LEARNING BERBASIS ENTERPRENEURSHIP TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF DALAM PEMBELAJARAN GEOMETRI RUANG. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(4), 1174-1188.
Supriadi, S., Hidayani, H., Rusani, I., & Trisnawati, N. F. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Menggunakan Langkah-langkah Polya di Tinjau dari Adversity Quotient Tipe Campers dan Tipe Quitters. AdMathEdu, 11(1), 73-86.
Swaratifani, Yerrina, & Budiharti. 2021. “Analisis Faktor Kesulitan Belajar Matematika Materi Operasi Hitung Pecahan Kelas V SD Mutiara Persada.” Lucerna: Jurnal Riset Pendidikan Dan Pembelajaran 1(1):14–19.
Trio Mahendra, Y. (2025). Analisis Penerapan Model Pembelajaran GBL Dalam Menumbuhkan Kreativitas Siswa Inklusi Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas IV B SD N 131/IV Kota Jambi (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS JAMBI).
Trisnawati, N. F., Fathurrahman, M., & Basna, D. M. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Smp Menggunakan Pembelajaran Daring Berbasis Google Meet. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 250-260.
Trisnawati, N. F., & Sundari, S. (2020). Efektifitas Model Problem Based Learning dan Model Group Investigation dalam Meningkatkan Karakter Anti Korupsi. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 203-214.
Utami, L. (2016). Analisis kesulitan siswa SMP kelas VII dalam menyelesaikan soal operasi hitung bilangan dan solusi pemecahannya. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya, 246-259.
Walidin, Harul, Saifullah, & Tabrani. 2015. Metodologi Penelitian Kualitatif& Grounded Theory. Aceh: FTK Ar-Raniry Press.
Widiyanti, P., & Yani, A. (2015). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal materi pecahan bentuk aljabar di kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(9).
Yin, Robert K. 2012. Studi Kasus Desain & Metode. 10th ed. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada
Zaluchu, Sonny Eli. 2021. “Metode Penelitian Di Dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan.” Jurnal Teologi Berita Hidup 3(2):249–66