Pelatihan Menulis Efektif untuk Siswa Sekolah Menengah Atas di Kota Sorong

Authors

  • Mohamad Rizal Taryono Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Rahmatullah Bin Arsyad Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Muh. Fathurrahman Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Abu Bakar Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Rinda Hardianti Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Nhindi Sumai Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Iriani Suci Kharmilah Universitas Muhammadiyah Sorong

DOI:

https://doi.org/10.33506/pjcs.v7i2.4675

Keywords:

menulis, kalimat, gramatika

Abstract

This community service activity aims to improve the language competence and skills of high school students in writing using proper and correct language, understanding grammar usage well, and understanding spelling usage in an orderly manner. The methods used are lectures with slides and problem-based learning, namely analyzing the language errors in a journal article and summarizing it with paraphrases that are in accordance with the rules of proper and correct Indonesian language. The results indicate that students were able to improve their language proficiency and skills in writing using proper and correct language, understanding the proper use of grammar, and understanding the proper use of spelling in scientific language.

References

Agustini, D., Lian, B., & Sari, A. P. (2020). School’S Strategy for Teacher’S Professionalism Through Digital Literacy in the Industrial Revolution 4.0. International Journal of Educational Review, 2(2), 160–173. https://doi.org/10.33369/ijer.v2i2.10967.

Agustyaningrum, N. (2023). Pelatihan Penulisan Dan Publikasi Artikel Ilmiah untuk Mendukung Pengembangan Karier Guru. Minda Baharu, 7(1), 31–41. https://doi.org/10.33373/jmb.v7i1.5258

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839.

Amil, A. J., Setyawan, A., & Dellia, P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Keterampilan Membaca Berbasis Android Pokok Pembahasan Legenda Desa-Desa di Madura pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri Se-Kabupaten Bangkalan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(2). https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i2.8628

Erviana, Y., Munifah, S., & Mustikasari, R. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Kata dengan Ape Dadu Cerdas. Jurnal Mentari, 1(2), 94–102.

Hidayah, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(1). https://doi.org/10.24042/terampil.v7i1.6182.

Keraf, G. (1993). Komposisi. Cet. Ke-9. Ende-Flores: Nusa Indah.

Latuconsina, H., Atrisia, M., Khusaini, K., & Kurniawati, R. (2023). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru dan Mahasiswa di Kota Tangerang. Abdimasku Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 410. https://doi.org/10.33633/ja.v6i2.1049

Marizal, Y., R., S., & Tressyalina, T. (2021). Tindak Tutur Direktif Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMA Negeri 2 Gunung Talang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(4), 441–452. https://doi.org/10.30872/diglosia.v4i4.264.

Munthe, D. A. Y., Hasibuan, T. P., Sukma, D. P., Irfani, S. Y., & Deliyanti, Y. (2023). Analisis Kemampuan Menyimak Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48–56. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1405

Narabahasa. 2024. “Pelatihan Menulis Naskah Dinas Efektif bersama UNNES”. Narabahasa. Diakses 8 Juli 2025. https://narabahasa.id/berita/pelatihan-menulis-naskah-dinas-efektif-bersama-unnes/

Parera, J. D. (1982). Belajar Mengemukakan Pendapat. Jakarta: Erlangga.

Supriadi, Sani, A., & Setiawan, I. P. (2020). Integrasi Nilai Karakter dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Siswa. Yume: Journal of Management, 3(3), 84–93. https://doi.org/10.2568/yum.v3i3.778.

Syahrir, M., Perdana, R., & Ahmad, F. (2024). PkM Pelatihan Penulisan Buku Ajar dan Artikel Ilmiah bagi Guru MA Al-Fakhriyah. Jurnal Abdimas Indonesia, 4(3), 1410-1416. https://doi.org/10.53769/jai.v4i3.1000

Trisnoningsih, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Quantum Learning Berbantuan Gambar Berseri. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3). https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1271.

Yuanta, F. (2017). Pengembangan Media Audio Visual Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Sekolah Dasar. Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(2), 59–70. https://doi.org/10.21154/ibriez.v2i2.36.

Published

2025-07-19

Most read articles by the same author(s)