Penerapan AI Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di SMP Negerti 3 Kota Sorong

Authors

  • Fitriyani Tella Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Teguh Hidayat Iskandar Alam Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Murni Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Irman Amri Universitas Muhammadiyah Sorong

DOI:

https://doi.org/10.33506/pjcs.v7i2.4707

Keywords:

Kecerdasan buatan, literasi digital, pendidikan, pengabdian masyarakat, teknologi pendidikan

Abstract

The rapid advancement of digital technology has necessitated artificial intelligence (AI) literacy in the education sector. Unfortunately, the understanding of AI among teachers and students—particularly in underdeveloped regions like Sorong City—remains limited. This community service activity aimed to enhance participants’ comprehension, technical skills, and ethical awareness in AI utilization at SMP Negeri 3 Kota Sorong. The methods involved interactive lectures, hands-on training, group discussions, and formative evaluations through pre-tests and post-tests. The results demonstrated significant improvements in four key indicators: understanding of AI concepts, skills in using AI-based applications, digital ethics awareness, and interest in AI-related careers. The average participant scores increased by over 60%. The program successfully fostered a participatory and inclusive learning environment and cultivated interest in the educational use of technology. This training is recommended for broader implementation to accelerate digital literacy equity across educational institutions.

References

Aileen, F. (2024). Penggunaan Teknologi Kecerdasan Buatan (AI) Dalam Proses Akuntansi: Analisis atas Keuntungan dan Tantangan Implementasi. EKOMA : Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, 3(5), 695–704.

Annas, N. A., Wijayanto, G., Cahyono, D., & Safar, M. (2024). Pelatihan Teknis Penggunaan Aplikasi Artificial Intelligences (AI) Chat Gpt Dan Bard AI Sebagai Alat Bantu Bagi Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Perkuliahan. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(1), 332–340. http://jahe.or.id/index.php/jahe/article/view/617

Anthoni, L., Faisal, R., & Fahmi, D. (2024). Pemanfaatan Artificial Intelligence (Ai) Dalam Menunjang Kegiatan Belajar Dan Mengajar Di Smp Muhammadiyah Parakan Pamulang, Kota Tangerang Selatan, Banten. Jurnal Abdi Masyarakat Multidisiplin, 3(3), 28–33. https://doi.org/10.56127/jammu.v3i3.1813

Di, P., & Sanoba, K. (2025). Telur Asin Sebagai Bahan Pangan Praktis , Enak , Bergizi , Dan Strategis Dalam Pencegahan Stunting Bagi Masyarakat. 6(2), 2727–2731.

Firdaus, K., Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat, I., Ritonga, M., & Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat, I. (2024). Peran Teknologi Dalam Mengatasi Krisis Pendidikan. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 9(1), 43–57. https://ejurnal.stkip-pessel.ac.id/index.php/kp/article/view/303

Lutfiah, I., Nasution, M. I. P., & Nasution, W. N. (2025). Melampaui Digitalisasi : Dampak Holistik Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 5(3), 6472–6484. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/19872

Marpaung, F. D. N., Rosmen, Hassan, M., Supriadi, Ginting, D. A., Dewi, R. C., & Lubis, I. S. L. (2025). Sosialisasi AI Sehat: Meningkatkan Kesadaran Siswa tentang Manfaat dan Dampak Negatif Penggunaan Artificial Intelligent. JURNAL ABDIMAS MADUMA, 4(2), 45–52.

Oktavianus, A. J. E., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence pada Pembelajaran dan Asesmen di Era Digitalisasi. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 5(02), 473–486. https://doi.org/10.53863/kst.v5i02.975

Putu, N., Kusuma, N., Wayan, N., Suaryani, N., Putri, T., & Suhendro, J. M. (2025). SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan Literasi digital berbasis AI: program peningkatan keterampilan teknologi untuk siswa SMAN 6 Denpasar. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 9(3), 1307–1315.

Rafid, R., & Febria Nurita, R. (2025). Dinamika Pendidikan Dan Hukum Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Dalam Menghadapi Transformasi Teknologi. MLJ: Merdeka Law Journal, 6(1), 113–126.

Silvester, S., Purnasari, P. D., Aurelly, B. T., & Gunawan, R. (2022). Analisis Kemampuan Guru Penggerak Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan Dalam Perspektif Literasi Teknologi Digital. Sebatik, 26(2), 412–419. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.1978

Suharmawan, W. (2023). Pemanfaatan Chat GPT. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 7(2), 158–166.

Sulaeman, Anggraini, R., Paramansyah, A., Husnul Fata, T., & Judijanto, L. (2024). Peran Artificial Intelligences sebagai Alat Bantu dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Di Era Disruptif. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 2–3.

Tahar, A., Setiadi, P. B., Rahayu, S., Stie, M. M., & Surabaya, M. (2022). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380–12381.

Published

2025-07-25

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.